Як розпізнати маніпуляції в медіа та захиститися від них

2 березня відбулося засідання методичної комісії учителів гуманітарного циклу. Учитель Михайло Михайлович Завадка з учнями десятого класу провів практичне заняття з громадянської освіти на тему: «Як розпізнати маніпуляції в медіа та захиститися від них».

На уроці учні мали б навчитися оперувати такими поняттями‚ як «медіатекст», «маніпуляція», «фейк», «дезінформація», «маніпуляція фактами», «мова ворожнечі», «пропаганда», «прихована реклама», «клікбейт», «цензура», «упередження», «стереотипи»; застосовувати базові навички запобігання впливу маніпулятивних медіаповідомлень; розмірковувати про вплив маніпуляцій на людину і суспільство в цілому. Михайлові Михайловичу вдалося досягти усіх цілей за допомогою різних вправ.

Гра «Медіазнайко» містила випереджувальне завдання до теми: «Етапи розвитку інформаційного простору». Учням потрібно було знайти на сайті Академії української преси різні джерела інформації та за допомогою гри розмістити їх на стрічці часу в хронологічному порядку.

Метою вправи «Малюнки на спині» було показати учням, яким чином змінюється інформація на шляху від адресанта до адресата (втрачається / переакцентовується / спотворюється). За допомогою вправи «Інструкція» вдалося продемонструвати причини нашого неуважного сприйняття контенту і як легко можна нами зманіпулювати.

Наскільки вибірковим і різним є наше сприйняття інформації показала вправа «Маніпуляція. Відео з мавпою». За допомогою відеоролика «Інфоманіпуляції» від проєкту «Доброчесність онлайн» і вправи «Види маніпуляцій у медіа» (на прикладі курки, що знесла яйце) усі присутні ознайомились із основними видами інфоманіпуляцій, а також висловили свої міркування щодо способів захисту від дезінформації у медіа.

Перегляд відео «Як маніпулювати людьми» (інструкція для ІПСО від Disney та проекту «Як не стати овочем») дав зрозуміти старшокласникам можливості медіа.

А за допомогою мультфільму, знятого ще у 1943 році‚ під час Другої світової війни, учні усвідомили, наскільки важливі знання з психології, щоб не піддатися поширенню пропаганди та маніпуляцій.

Вправа «Мурляндія ‒ вибори» показала, як можна маніпулювати із соціологічними даними. Вправа «Інформаційний шум» продемонструвала підхід до розумінням суті інформації в ситуації транслювання її різними каналами одночасно та у різних концепціях. Учитель зосередив увагу дітей на важливості окремо чути різні джерела та складати все як «пазл», з якого буде легше зрозуміти суть.

За допомогою вправи «Зроби новину» учні підсумували отримані знання під час уроку, виготовивши плакати з новиною. Трьом групам Михайло Михайлович роздав однаковий матеріал, щоб створити з нього цікаве повідомлення.

З великою охотою старшокласники розповідали про зміст новини. За допомогою ресурсу mentimeter учитель провів рефлексію практичного заняття. В режимі онлайн, відповідаючи на запитання («Які види чи способи маніпуляцій у масмедіа ви запамʼятали?», «Які варіанти захисту від маніпуляцій у медіа можете запропонувати?»), учні створили хмаринки слів.

Михайлові Михайловичу вдалося провести цікавий‚ активний і водночас дуже інформативний урок.

Усі вправи, які використав учитель під час практичного заняття, розроблені в межах проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси.

Дякуємо Михайлові Михайловичу за проведене на високому рівні практичне заняття, яке вчить учнів критично мислити й не піддаватися впливу дезінформації та пропаганди.